Vriendschap is...

Elkaar een handje helpen

Zoek vriendinnen

Leeftijd

TOT

  • Van dieten WORD JE DIK

    Van het gevecht tegen de kilo's wordt vooral de dieetindustrie beter. Daarover zijn niet alleen voortdurend lijnende mensen, maar ook psychologen en leefstijlcoaches het roerend eens. Voorgoed afvallen is geen kwestie van diëten, maar van een andere levensstijl. Toch blijven we hardnekkig geloven in elk wonderdieet dat nu weer in de mode is. Hoe komt dat? "We hebben het over het valsehoopsyndroom."

    Lizetta Pekelder-Meijer is er definitief mee gestopt. Nadat ze vanaf haar 16e dagelijks met afvallen bezig was geweest, zag ze twee jaar geleden eindelijk in hoe zinloos dat was. "Van Weight Watchers tot fat killer-pillen: ik heb bijna alles geprobeerd", vertelt ze. Toen ze besloot te stoppen met diëten en gewoon 'normaal' ging eten, viel ze spontaan 13 kilo af. "En die zitten er nog steeds niet aan", zegt ze trots, "terwijl ik gek ben op patat met mayo en soms nog steeds een Toblerone-reep helemaal in mijn eentje opeet. Maar dan neem ik de volgende dag wél een gezonde smoothie of een bakje kwark. Balans, dat is het geheim."

    BALANS

    En daar gaat het bij veel mensen vaak fout, denkt ze. "Je kunt niet in een week tijd een heleboel gewicht verliezen, maar dat wil iedereen tegenwoordig wel. Dus vallen ze voor crashdiëten waarmee je snel vet verbrandt. Dat kun je nooit lang volhouden. Een auto rijdt immers ook niet alleen op benzine, maar heeft ook koelvloeistof en olie nodig. Als je je gewicht niet uit balans raakt door al dat gejojo, schrikt je lichaam ook niet meer van een gebakje op zijn tijd." Dat klinkt simpel, en dat is het volgens Yneke Kootstra ook.

    Ze is directeur van de Academie voor Leefstijl en Gezondheid, die leefstijlcoaches opleidt, en co-auteur van het boek (Af)vallen, opstaan en weer doorgaan. Dat gaat verder waar de meeste andere dieetboeken eindigen: het moment waarop iemand zijn of haar streefgewicht bereikt. "Want dan begint het namelijk pas", legt Kootstra uit. "Als je afgevallen bent, heeft je lichaam minder energie nodig dan voorheen. Ga je dan toch weer net zo veel eten als ervoor, dan kom je logischerwijs weer aan. Wil je blijvend gewicht verliezen, dan moet je je voedingspatroon aanpassen. Niet even, maar voor de rest van je leven."

    'Geniet van de Anti Dieet Dag, maar eet met mate'

    WONDERDIËTEN

    Maar ja, wie wil er nu de rest van zijn leven alleen maar wortels en bleekselderij eten? "Dat hoeft ook helemaal niet", zegt Kootstra. "Juist als je in één keer alles omgooit in je voedingspatroon, beklijft het niet. Je kunt beter met kleine stapjes dingen veranderen. Kijk wat bij je past: misschien kun je bijvoorbeeld die boterham met hagelslag waar je altijd mee ontbijt, vervangen door havermout. Voor een ander werkt het bijvoorbeeld om wat vaker de wijn te laten staan."

    Dat veel mensen geen zin hebben om blijvend gezonder te eten en in plaats daarvan liever kiezen voor het zoveelste wonderdieet, begrijpt ze wel. "Mensen zijn geneigd een mislukte afvalpoging in hun voordeel te verdraaien. Dat ze toen niet slaagden, komt dan bijvoorbeeld omdat ze Sonja Bakker eigenlijk maar een stom dieet vonden, of omdat ze toen niet gemotiveerd genoeg waren."

    VERWACHTINGEN

    "Dat verschijnsel wordt ook wel het valsehoopsyndroom genoemd", zegt Tatjana van Strien, hoogleraar psychologie van eetstijlen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. "Mensen willen zo graag geloven dat ze met een dieet kunnen afvallen, dat ze onrealistische verwachtingen krijgen. Iedere keer komt er weer een nieuw dieet in de mode, en iedereen kent dan ook wel iemand die daarmee succesvol is afgevallen.

    Als ze dan na verloop van tijd weer aankomen, dan was dat tóch niet het juiste dieet, of toch niet het juiste moment in hun leven."Van Strien verbaast zich over die naïviteit. "Eigenlijk weten we al sinds de jaren 50 dat diëten niet werken", zegt ze. "Dat bleek destijds al uit studies en een paar jaar geleden wees onderzoek van TNO eveneens uit dat mensen die lijnden op korte termijn wel afvielen, maar vier jaar later vaak weer even zwaar waren - of zelfs nog zwaarder. Dat was destijds nog voorpaginanieuws. En toch verandert er weinig."

    Bron: Vrouw - De Telegraaf

    Geplaatst op 07-05-2018 door wannabefriends lees meer
  • De sauna is goed voor je

    Elke keer is het weer hetzelfde liedje. Dat dagje sauna moeten jullie nu eens écht wat vaker inplannen. Maar toch komt het er elke keer weer niet van. Deze studie laat zien dat een bezoekje aan de wellness zeer goed voor je is, dus een beter excuus kun je niet hebben.

    Uit een paper van de Journal Neurology blijkt dat wanneer je regelmatig naar de sauna gaat, je uiteindelijk minder kans hebt om een beroerte te krijgen. Onderzoeker Setor Kunutsor legt uit hoe dat nu kan, dat een potje zweten zó goed voor je is. Kunutsor: Onze ondervindingen zijn erg sterk. De mensen die vier tot zeven keer per week in de sauna gingen, maakten 60% minder kans om een beroerte te krijgen dan mensen die maar een keer per week in de sauna gingen.’

    Finland

    Wel moeten we hierbij opmerken dat de proefpersonen afkomstig waren uit Finland. Hier is een tripje naar de sauna heel gewoon en een bijna dagelijkse bezigheid. Deze 1.628 mensen werden wel 15 jaar in de gaten gehouden en moesten ook vragen beantwoorden over hun saunagebruik en hun levensstijl. Maar dat niet alleen: ook ondergingen ze verschillende gezondheidstesten.

    Minder kans op beroerte

    Om goed te kunnen zien wat het effect is van de sauna op hun gezondheid, werden de proefpersonen onderverdeeld in drie groepen. Het eerste deel ging maar één keer per week naar de sauna, de volgende sectie twee tot drie keer per week en een gezelschap dat wel vier tot zeven keer (!) per week ging. Hoewel de kans op een beroerte bij deze hele groep in het algemeen niet zo hoog was (155 mensen gedurende 15 jaar), bleek dat de laatste groep er het beste vanaf kwam. De mogelijkheid was bij hen wel 60% lager dan bij de mensen die minder vaak gingen. Hoe kan dat nu? Waarschijnlijk komt het doordat de hitte van de sauna de bloedcirculatie versnelt. Andere bijkomende voordelen zijn dat zo’n hout hitje ons immuunsysteem versterkt en stress vermindert. Een goede reden om eens een ontspannen weekendje mét sauna te boeken.

     

    Bron: Flair, Door Lisa Hoogmoet - 3 mei 2018

    Geplaatst op 03-05-2018 door wannabefriends lees meer
  • Je beste vriendin en jij hebben blijkbaar vergelijkbare hersenactiviteit

    Je beste vriendin en jij lachen om dezelfde grapjes, jullie bestellen vaak dezelfde soort wijn en hebben dezelfde smaak qua kleding. Hoe kan dat nou?

    Een onderzoek heeft aangetoond waarom jullie zoveel gelijkenissen hebben. Het blijkt dat beste vrienden vergelijkbare of soms identieke hersenactiviteit hebben. 

    Soulmates
    Om tot dit antwoord te komen moesten 279 studenten een vragenlijst over vriendschap invullen en werden er beelden getoond waarbij hun hersenactiviteit gemeten werd door een MRI-scan. De beelden waren super random, van beelden van een bruiloft tot aan een astronaut in de ruimte. 

    De MRI-scans toonden aan dat hoe closer de vrienden waren, hoe gelijker de hersenactiviteit er uitzag. De onderzoekers konden zelfs - zonder dit te weten - zien welke testpersonen daadwerkelijk vrienden waren. 

    Wat zoeken we in een vriend? 
    Toch blijven we met één vraag zitten: zoeken mensen in eerste instantie vrienden die net zo als zij zijn of worden vrienden na verloop van tijd meer 'gelijk'?

    "We denken dat beide aan de hand zijn", vertelt auteur Adam Kleinbaum. "In feite geloven we dat het een goede zaak is, omdat het hebben van goede vrienden met vergelijkbare hersenactiviteit lonend is omdat het de eigen waarden, meningen en interesses versterkt'." 

    Bron: Beau Monde, Beeld: Getty

    Geplaatst op 02-05-2018 door wannabefriends lees meer
Copyright © 2018 www.wannabefriends.nl. Gerealiseerd door iBrandz Media